Pagina's

woensdag 10 april 2019

Prutsen aan zeiltjes (3): Een rolreef, wat een waanzin!

Ja, ik ben knettergek. Moet mij laten opnemen. Deze winter heb ik een rolreef bedacht voor een Falconzeiltje. Dit kan alleen met een doorgestoken mast zonder verstaging. Anders kan de mast natuurlijk niet draaien.

Het idee is simpel: als de mast draait en het zeiltje meeneemt, kan je zeil minderen wat in sterke wind erg prettig is. Ik ben begonnen door een lijntje direct vast te prutsen op de mast (25 mm diameter carbon). Toen ik dat naar me toe trok, bleek de mast vast te lopen in zijn gat. Dus had ik een grotere spoed nodig, in de vorm van een plastic velg van een kruiwagenwiel. Kost geen drol.

Toen dacht ik: als ik twee lijnen vastmaak op dat wiel, kan ik vanuit de kuip het zeil oprollen en ook weer uitrollen. Dat bleek redelijk te werken, maar al gauw kropen de lijnen over elkaar heen op het wiel dus raakte het zaakje bekneld. Nu moet ik nog een pvc kap over de spoel maken waar de twee lijnen doorheen worden geleid zodat ze niet in elkaar draaien. Dat komt nog.

Het laatste probleem is dat de giek bij in het inrollen van het zeil omhoog wordt getrokken tot het inrollen niet verder gaat. Ik moet dus ook de giek wat losser kunnen zetten voordat ik het zeil oprol. Ook dit komt nog.

Hier alvast een impressie:



De kruiwagenvelg zit om de mast geschoven en is vastgezet met een deelbare stelring die is doorgeschroefd op de velg. Zo ontstaat een hechte verbinding. Erg handig die stelringen. Je kunt er allerlei dingen mee vastzetten op de mast, zodat bijvoorbeeld de giekverbinding niet naar boven schuift. Die verbinding moet namelijk losjes op de mast blijven zodat hij kan draaien zonder de mast mee te nemen. Hier ziet zo'n stelring eruit:




Nou bestaat er veel scepsis als het gaat om een rolreefsysteem voor een enkel, klein zeiltje. Critici, onder wie de ontwerper van het Falconzeil Patrick Forrester zeggen dat het voorste profiel van het zeil danig wordt verstoord als een deel zich om de mast wikkelt. Een rolreef om de giek zou beter zijn, maar dat is technisch veel lastiger. Een rolreef is daarom zinloos. Je hebt in harde wind nauwelijks profijt van een zeiltje met mismaakt vliegtuigprofiel. Ik geloof dat nog niet helemaal. Rolreefsystemen voor een fok zijn toch ook heel normaal. Ik ga het toch uitproberen. Wat geeft het. Zo blijf ik van de straat en het kost een paar tientjes.

Als alles klaar is, komt er een vervolgreportage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten