Pagina's

zaterdag 19 januari 2019

Disclaimer

Voor alle foto's van derden is geprobeerd de rechthebbenden te vinden. Waar mogelijk is de bron vermeld. Voor alle foto's geldt het beeld-citaatrecht. Dat wil zeggen dat deze foto's vrij van rechten zijn omdat deze afbeeldingen onlosmakelijk zijn verbonden met de tekst. Zonder deze specifieke foto's zou de tekst minder gemakkelijk zijn te begrijpen. De achtergronden van deze foto's komen ook uitgebreid aan de orde in de tekst. 
De computerillustraties zijn van mijn hand.

Verder heb ik geen enkele relatie met fabrikanten van kajakzeiltjes. Wel heb ik drie jaar geleden een kajakzeiltje van Flat Earth bij de Nederlandse importeur Axel Schoevers gekocht. Eind 2018 heb ik een zeiltje van Falcon besteld via internet. Alleen het zeiltje, het tuig heb ik zelf gemaakt om mij moverende redenen die ik graag nog een keer uitleg op deze blog.  
Mijn meningen over kajakzeiltjes zijn louter gebaseerd op eigen ervaringen, reviews, andere blogs en eigen gedachten. Dat ik eigenlijk alleen Falcon, Flat Earth sails en Sea Dog sails aanbeveel is dus puur mijn eigen idee, ingegeven door drie jaar ervaring en honderden uren koekeloeren op internet. Ik heb ook naar concurrerende zeiltjes gekeken, die naar mijn mening te onhandig zijn, te groot voor flinke wind op groot water, een enorme bende aan dek veroorzaken door mastsledes, outriggers en zwaarden of die nauwelijks op halve wind komen. Laat staat aan de wind. Maar wie wil spelevaren op een zomerse kalme dag langs de waterkant en het niet erg vindt om eerst een half uur te sleutelen alvorens te vertrekken, kan zeer zeker deze zeiltjes gebruiken. Kijk op YouTube bij 'kayaksailing' en je komt er heel wat tegen. De goedkoopste is het popup-zeiltje van Windpaddle, te koop bij Arjan Bloem voor een paar tientjes. Wel heel hanteerbaar, maar alleen voor rustige wind in de rug. In het topsegment van de markt vind je onder andere de zeilen van het gerenommeerde merk Hobie. Maar ook deze zijn naar mijn overtuiging te groot voor harde wind op een zeekajak zonder outriggers. Bovendien lijken deze mij het peddelen aardig in de weg te zitten. Je kunt ze wel reven met een rolsysteem rond de mast, maar ik heb geen idee wat er dan overblijft van de zeileigenschappen als je scherp aan de wind moet varen.

Berend Schilder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten