Pagina's

maandag 14 januari 2019

Kajakzeilen met een Falcon-zeil

Het Falcon-zeiltje van slechts 1 vierkante meter is naar mijn idee de Maserati onder de kajakzeilen. De maker is Patrick Forrester uit Ohio (VS). Hij gaat geregeld met mede-peddelzeilers op vaartocht. Hier een YouTube-filmpje Peddelzeilen op rivier
waarin zij een rivier afzakken met stevige wind in de rug. Patrick vaart echter ook ruime wind en halve wind om dichtbij zijn uitgewaaierde groepje te blijven. Het gaat er soms even ruig aan toe, op dat niveau hoop ik snel te komen.


Wat opvalt is dat hij vaak een klapgijp maakt. Dat is heel gewoon met peddelzeilen. Een klapgijp wil zeggen dat het zeil helemaal uit staat met de wind in de rug, bijvoorbeeld aan de rechterkant van de boot. Draait hij nog verder naar rechts, dan zal de wind op een gegeven moment achter het zeiltje komen waardoor dit plotseling omklapt naar links. Het is dan verstandig om een steun te maken aan de linkerkant om de klap op te vangen. 
Toch is het op alle andere momenten dat het zeil de boot omdrukt - vooral als die van de zijkant komt - verstandig om juist dan niet te steunen met je peddelblad maar om uit te leunen met je romp tegen de wind in. Voor de zekerheid hou je daar een peddelblad op het water om te steunen als de wind plotseling wegvalt. Op die momenten wordt er uiteraard even niet normaal gepeddeld.
Het Falcon-zeil heeft minder 'windspill' dan een Flat Earth-zeiltje en is daarom volgens mijn idee wat sneller. Maar ook iets minder vergevingsgezind. Op halve wind (in de zij) is het zaak om het zeil niet te ver naar binnen te trekken, om kapseizen te voorkomen. De regel is dat je eerst het zeil viert tot er bobbels ontstaan aan de voorkant van het zeil, vlak achter de mast. Dat is het teken dat de wind aan de voorkant onvoldoende druk geeft om de bolling van het zeil te handhaven waardoor er nauwelijks druk op het zeil staat, zoals een vlag die wappert in de wind. Daarna trek je het zeil iets meer in totdat de bobbels verdwijnen. Voor de zekerheid heb ik een stuk elastiek in mijn schootlijn gezet zodat het zeil niet in een keer keihard trekt. 
Tot slot nog een lange koers van Patrick Forrester met de wind in de rug van 23 minuten. Heerlijk om bij weg te dromen. https://www.youtube.com/watch?v=yctdvkNK7qM
Bedenk wel dat hij een roertje heeft. Zonder roer op een voor-de-windse koers zou je wat vaker een boogslag moeten gebruiken of achterwaarts peddelroer moeten geven om de boot rechtuit te laten gaan. Als het zeil helemaal naar rechts staat, drukt de wind daar de boeg om naar links. Of andersom. Scheg helemaal naar beneden is dan het devies. Voor sommige boten is dit vaak net niet genoeg.







2 opmerkingen:

  1. He Berend,

    Ik ben kajakker in de Groningse wateren (woonachtig in Winsum Groningen). Ik heb vorige week een Falcon 1m2 besteld bij Patrick. Die ga ik, zodra het binnen is, monteren op mijn Elie Strait 140 XE. Ik ben reuze benieuwd hoe dat gaat bevallen. Eerst maar eens voorzichtig op het Reitdiep bij gunstige wind en als ik het door heb het Lauwersmeer proberen. Voorlopig eerst maar zien dat ik alles er goed op krijg. Ben blij dat ik je gevonden heb op het net. Heb ongetwijfeld vragen t.a.v. de montage, maar dat doen we dan wel in een PB.

    Groeten,

    Berend Klompsma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Berend,
      Hoe gaat het met je Falcon-zeiltje? Zit ie er al op? Ben benieuwd.
      Groet, Berend Schilder

      Verwijderen